Review: Fitchef Turbo (Mark van Oosterwijck)

Een tijd geleden hebben we eens een boek van Mark Oosterwijck gereviewed, namelijk Fitchef. We kregen een aanvraag om zijn nieuwe boek ook eens aan een kritische blik te onderwerpen en bij deze. Vandaag een review over de opvolger van Fitchef, Fitchef Turbo. Bij Fitchef Turbo draait het vooral om snelheid. De naam zegt het al met het woord Turbo. Precies waar de maatschappij van tegenwoordig behoefte aan heeft, maar heb jij als iemand die fit wil worden en beter op zijn voeding wil letten wel behoefte aan Fitchef Turbo? Daar ga je vandaag achter komen. Lees snel verder!

De verkoper van FitChef is Mark van Oosterwijck. We kennen hem al van onze review FitChef die we een tijd terug gemaakt hebben. Ook daar waren we al te spreken over de transparantie. Zijn contact- en bedrijfsgegevens staan overal netjes vermeld en ook de contact mogelijkheden roepen weinig tot geen vragen op. Dat zint ons wel. We hebben hier te maken met een echt persoon die in het begin vanuit eigen ervaring schreef, maar tegenwoordig is die eigen ervaring verandert in parate kennis of weet hij de juiste personen bij elkaar te zetten om een goed onderbouwd verhaal aan de man te brengen.

Mark van Oosterwijck

Mark van Oosterwijck

Hij is eigenaar van het blog drogespieren.nl en je kunt aan veel dingen op zowel zijn blog, als in zijn boeken merken dat hij passie voor voeding heeft. Net als bij zijn vorige boeken is Mark ervan overtuigd dat transparantie en service je product alleen maar goed doen. Dat zie je in veel kleine details, zoals bijvoorbeeld een duidelijke link naar een klachtenprocedure. Als verkoper van digitale producten wil je natuurlijk zien waar je product tekort schiet. Daar kun je je product alleen maar beter van maken en dat heeft Mark prima door. Geen schimmige zaken of verborgen bedrijfsconstructies. Dit zien we niet vaak jammer genoeg. Bij Mark is dit echter prima in orde!

Op de salespage van Fitchef Turbo worden vrij weinig claims gedaan. Er is een kort filmpje dat wat over de inhoud van het boek verteld en verder zijn er (heul) veel gebruikersreviews te vinden. Deze keer gewoon van echte gebruikers, hoewel ze niet allemaal voor de turbo versie (deel 2 ) lijken te zijn, maar ook voor deel 1. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn natuurlijk als Mark de kwaliteit van deel 1 vast heeft weten te houden. In de vragen en antwoorden sectie zijn nog wat nuchtere antwoorden te vinden, zoals Koolhydraten zijn niet slecht voor je (zoals veel dieet goeroes je voorspiegelen), maar als ze onderdeel zijn van evenwichtige voeding zijn ze juist nodig. Als we verder willen scrollen door de salespage komen we tot de ontdekking dat we al bij de contact gegevens uitkomen en geen verdere claims meer vinden. Op de algemene belofte na ( korte en smakelijke recepten die binnen 15 minuten te maken zijn met alledaagse producten) vinden we niets. Geen claims over hoeveel je afvalt (want dat is natuurlijk heel persoonlijk). Geen sentimentele verhalen over alle geluk van de wereld en geld en vrouwen (of mannen) als eenmaal het ideale streefgewicht bereikt is. Gewoon no nonsens zeggen waar het op slaat. Daar houden wij wel van!

(Gebruik kortingscode 5555 voor 5 euro extra korting op Fitchef)

Bij veel digitale producten krijg je een aantal bonussen waarmee een poging gedaan wordt om de waarde van het product op te krikken. Vaak zijn deze bonussen niet echt van toegevoegde waarde en kun je die sowieso al binnen 2 minuten gratis via Google vinden. Bij Fitchef Turbo is dat niet het geval. Je krijgt geen bonussen, maar “slechts” een fysiek boek van 248 pagina’s waar alles in staat dat je moet weten.
De basis van het boek zijn vijf pilaren, namelijk Balans op het gebied van macronutriënten, eenvoud in het maken en de receptuur, smakelijk (hoewel over smaak valt te twisten), eiwitrijk (zodat je minder hongergevoel hebt) en betaalbaar. Die laatste is natuurlijk niet geheel onbelangrijk. De vijf pilaren zijn erg goed doorgevoerd in alle opzichten. De recepten zijn eenvoudig, smakelijk, bevatten geen vreemde dure ingrediënten en veel eiwitten. Daarbij zijn ze ook nog eens snel te maken en dat is wat iedereen tegenwoordig blijkbaar wil.

Fitchef Turbo

Fitchef Turbo

Het begin van heet boek bestaat uit een soort basisinformatie. Het behandelt hoe je je behoefte kunt berekenen, welke boodschappen je ongeveer moet halen en er wordt wat basisinformatie over kruiden en het bewaren van producten gegeven. Vervolgens krijg je een aantal voorbeeldmenu’s voor zowel mannen als vrouwen. Deze menu’s bevatten de recepten die het grootste deel van het boek beslaan. Vanaf pagina 56 wordt je overgoten met recepten die snel en eenvoudig te maken zijn en veel eiwitten bevatten. Het doel van het hoge eiwitgehalte is niet alleen dat het gezond is, maar ook dat het het hongergevoel langer tegengaat. De recepten zijn onderverdeeld in een aantal hoofdstukken. Zo is er een hoofdstuk speciaal voor mealpreppen (het van tevoren voorbereiden van je maaltijden, zodat je ze snel mee kunt nemen, of nog sneller kunt eten 😉 ). Vervolgens krijg je een aantal recepten voor het ontbijt, de lunch, het hoofdgerecht (gesplitst op vlees, gevogelte, vis en vegetarisch), gevolgd door tussendoortjes en toetjes. De recepten bevatten duidelijke foto’s van het eindresultaat, eenvoudige bereidingswijzen en via een aantal iconen en tips die door het hele boek gebruikt worden is er snel duidelijk hoeveel tijd het maken kost en voor hoeveel personen het recept is. Daarnaast is er snel te zien hoeveel calorieën een recept per persoon bevat en hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten een gerecht bevat per persoon. Dit is erg handig als je zelf met bijvoorbeeld een voedingsschema aan de slag gaat, of als je precies bijhoudt hoeveel je op een dag eet.

We vinden op de salespage van Fitchef Turbo een groot aantal klantervaringen. We vragen ons echter af of die allemaal van deel 2, Turbo zijn, of dat ze ook egeeltelijk over de gewone Fitchef gaan. We zien dat Fitchef Turbo op bol.com al een aantal positieve reviews ontvangen heeft. Een beetje vreemd is het wel dat er totaal geen minpunten of kleine kritiekpuntjes gegeven worden, zoals bij deel 1 wel het geval was. Iets doet ons dus geloven dat de reviews die tot nu toe op bol.com staan nog niet alles omvattend zijn. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat het eerste deel, Fitchef behoorlijk wat positieve reviews heeft gehad en dat alle kritiek in deel twee zoveel mogelijk opgelost is. Ook via Facebook vinden we een groot aantal positieve reacties van klanten. Dat zint ons goed. Een aantal verschillende bronnen waar verschillende positieve verhalen op staan. De algemene opmerkingen die we zien zijn de volgende: Smakelijke gerechten, mooi opgemaakt, snelle en eenvoudige gerechten en ook de additionele informatie in het boek worden gewaardeerd. Dat is een goed teken en we verwachten dat Bol.com ook snel inhoudelijk goede reviews kan verwachten.

De prijs van het boek is €29,95. Het is goedkoper dan het eerste deel, Fitchef, maar Fitchef Turbo heeft hierdoor niet ingeboekt in kwaliteit. We hebben het hier over een meer dan 200 pagina’s tellend boek dat goed opgemaakt is en daadwerkelijk in je boekenkast kan liggen. De verzendkosten zitten al bij die prijs in. De prijs van rond de 30 euro hebben we in de afgelopen tijd vaak voorbij zien komen voor e-books die geen kosten voor het drukken hebben en waarbij de inhoud minder goed in elkaar zat en waar vele malen minder aandacht aan besteed was. Wil je naast Fitchef Turbo ook het eerste deel Fitchef nog aanschaffen? Dan kan je gebruik maken van de package deal, waarbij je beide boeken in één aankoop doet. De prijs hiervoor is €49,95 inclusief verzendkosten. Wil je groot inkopen? Dan is er altijd nog de mogelijkheid om korting te krijgen via staffels. Daarvoor kun je contact opnemen met Mark. Zoals je kunt zien is de gewone prijs voor consumenten prima en ook voor grootverbruikers is er nog ruimte om een gunstigere prijs te krijgen. Voor een fysiek boek dat er prima uit ziet en waarvan de inhoud zichtbaar met veel aandacht gemaakt is, vinden we €29,95 prima.

Wil je snel en eenvoudige gerechten op tafel die niet alleen relatief goedkoop zijn, maar ook gezond zijn, veel eiwitten bevatten en binnen je macro’s passen? Dan is Fitchef Turbo een prima aanvulling op jouw boekenkast. Natuurlijk moet je de informatie die in het boek staat wel gebruiken en het boek niet alleen mooi laten zijn in de boekenkast, want het boek is qua opmaak één van de beteren die we gezien hebben. Het boek oogt mooi, de informatie die er in staat is simpel en rechtdoorzee en ook de recepten die in het boek staan zijn netjes voorzien van foto’s, ingrediënten, receptuur en voedingsstoffen. In onze ogen is het weer een prima product van Mark van Oosterwijck. Zijn no nonsense manier van de verkoop van het boek en transparantheid in handelen is van het begin van het proces (aankoop) tot en met het boek goed uitgevoerd. De verzending van het boek is snel en ook het contact met Mark hebben we als prettig ervaren. De recepten uit het boek zijn smakelijk en sommigen daarvan zijn zelfs goed voor mealpreppen. Dat hebben we nog niet eerder gezien in andere kookboeken over gezonde voeding. Laten we eerlijk zijn. Als je trek hebt, heb je vaak geen zin om iets te maken en daar komt mealpreppen goed van pas om toch iets gezonds te eten. Er worden geen beloftes gedaan over een aantal kilo’s gewicht verliezen, enkel dat de recepten die in het boek staan bijdragen aan een gezondere levensstijl. Voeding is natuurlijk maar één onderdeel van een gezonde levensstijl, maar met Fitchef Turbo van Mark van Oosterwijck zit dat onderdeel in ieder geval wel snor. Wij kunnen niet anders zeggen dan dat Fitchef Turbo een prima product is!

• Is Mark van Oosterwijck te vertrouwen?
  • Is Mark van Oosterwijck een oplichter?
  • Is Fitchef Turbo het geld waard, of is het oplichting?