Review: Gitaartabs (Jan van der Heide)

Gitaar spelen .. ahh de romantiek van een kampvuur, een groep mensen en iemand met een gitaar die de sterren van de hemel speelt. En die persoon met die gitaar, dat ben jij! Verzoeknummertjes vliegen je om de oren en elk liedje dat aangevraagd wordt, kan jij spelen op de gitaar die toevallig aanwezig is bij het kampvuur. Mensen aanbidden je en benoemen je tot koning van de verzoeknummertjes bij het kampvuur. En dan wordt je wakker … Want jij hebt helemaal geen idee hoe je gitaar speelt. Überhaupt hoe je daar samenhangende klanken mee kunt produceren zonder ongemakkelijk lacherig af te gaan als een gieter. Je zou dolgraag gitaar willen leren spelen, maar je weet niet waar je moet beginnen en je hebt eigenlijk geen zin om je een paar keer per week naar een muziekschool te begeven. Laat staan dat je daar tijd voor hebt. Je wil liever korte sessies in de veiligheid van je eigen huis, waar je ongestoord kan oefenen wanneer jij even 5 minuten vrij hebt. Totdat je goed genoeg bent om op zijn minst een nummer van Eric Clapton na te kunnen spelen .. of is een eenvoudig sinterklaasliedje voor de kinderen voldoende? Waar jouw droom ook eindigt, de kans is groot dat hij start met de gitaarlessen van Gitaartabs.

Gitaartabs

Gitaartabs

Gitaartabs is een Nederlands platform dat jou de handvatten geeft om in je eigen tijd zonder al teveel kosten gitaar te leren spelen. Het blijft bij Gitaartabs niet alleen bij de basis van gitaar spelen, maar je wordt steeds gevoed met nieuwe gitaartabs en daarmee leer je steeds nieuwe (en ook moderne) liedjes spelen.

We hebben in het verleden al een aantal cursussen en informatieproducten omtrent gitaar spelen gereviewed. Hoe verhoudt Gitaartabs zich tot deze producten? Steekt het er met kop en schouders bovenuit, of kan het er niet aan tippen? Daar ga je vandaag achter komen in deze uitgebreide review van Gitaartabs. Lees snel verder!

Het brein achter Gitaartabs is Jan van de Heide en eigenlijk is Gitaartabs een beetje een uit de hand gelopen hobby project.

Jan van der Heide

Jan van der Heide

Tijdens zijn studie aan de HTS (lang lang geleden, want hij is nu al grijs) heeft hij de website gemaakt en hij is hem blijven verbeteren tot op de dag van vandaag. Hoewel zijn opleiding en zijn loopbaan en zelfs huidige werk helemaal niet te maken heeft met gitaar spelen of muziek maken, heeft hij toch genoeg kennis in weten te schakelen. Hij heeft het namelijk voor elkaar gekregen om een groot aantal gitaristen (en laten we niet vergeten dat hij zelf na die jaren ook als volledig gitarist bestempeld kan worden) in een team te proppen die rollen spelen in de instructievideo’s en die de gitaartabs aanleveren voor de website. Dat er genoeg kennis zit achter Gitaartabs, kun je dus wel stellen.

Experts GItaartabs

Experts Gitaartabs

De overgang van hobby naar daadwerkelijk een bedrijf achter Gitaartabs is sinds 2009 gedaan. We zien geen verborgen namen, pseudoniemen of andere schimmige zaken voor zover we kunnen zien. Jan van de Heide staat prominent op de Over Ons pagina van Gitaartabs en bij de Contact pagina kun je eenvoudig de adresgegevens en KVK gegevens vinden. Daarnaast is Gitaartabs aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg (en nee het is niet alleen een linkje naar de website, maar direct naar het certificaat). De zaken lijken dus op het gebied van zijn klanten een stuk beter voor elkaar dan we vaak zien bij andere digitale cursussen of digitale producten. Dat is wederom een groen vlaggetje :-).

Wat zijn Gitaartabs?
De eerste vraag die je jezelf misschien stelt is wat gitaartabs eigenlijk zijn. Gitaartabs zijn een manier om bladmuziek te beschrijven, maar dan speciaal voor snaarinstrumenten. Iedereen kent wel het gewone notenschrift met de muzieknoten. Tabs zijn een andere manier van het noteren (:-D) van de muziek. Bij de TAB notatie wordt elke snaar van het instrument weergegeven zoals de muzikant het ziet. De bovenste snaar van het instrument staat dus onderaan en de onderste snaar van het instrument staat bovenaan in de TAB notatie. Verder zie je direct op welke snaren je je vingers moet houden om de muziek te spelen. Ideaal om een snaarinstrument als een gitaar te leren spelen als je nog geen noten kunt lezen. Gitaartabs.nl is voor het grootste gedeelte gericht op deze notatie van muziek en uiteraard het spelen van de muziek op een (bas)gitaar.

Als we de salespage van Gitaartabs bekijken valt het ons op dat er nergens schreeuwerige teksten staan of droombeelden geschetst worden zoals wij in onze intro hierboven gedaan hebben. Dat bevalt ons wel. Er worden geen valse beloftes gedaan dat jij met Gitaartabs binnen een bepaalde tijd op een bepaald niveau zit met gitaarspelen. De gouden draad die door het hele verhaal gaat dat op de salespage staat komt neer op de volgende punten:

• Gitaartabs is voor elk niveau: Of je nou voor het eerst in je leven een gitaar ziet, of je kunt al behoorlijk goed spelen op je eigen gitaar (of die van een ander), voor iedereen zijn er lessen te vinden die het gitaarspel naar een hoger niveau kunnen brengen.
  • Gitaartabs is relatief goedkoop en jij bepaalt hoeveel het je uiteindelijk gaat kosten: Gitaartabs is een maandabonnement. Ben jij snel met je lessen en besteed je er veel tijd en aandacht aan, dan kan je sneller stoppen met Gitaartabs, waardoor je kosten laag blijven. Besteed je weinig tijd aan het oefenen en de lessen, dan kan het zijn dat je kosten iets omhoog gaan, omdat je simpelweg wat langer lid blijft. De keuze is uiteraard aan jou.
  • Gitaartabs kun je in je eigen tijd doen: Elk moment van de dag kan jij je lessen volgen. In tegenstelling tot een muziekschool, waar de muziekschool jouw lessen inplant, kun je wanneer en waar je wil je gitaarlessen volgen, zolang je maar verbinding hebt met het internet en een telefoon, tablet, of computer bij de hand hebt.

Daarnaast vinden we beschrijvingen van wat elk niveau inhoudt. Wat je precies kunt verwachten van de cursus en hoe de website ongeveer werkt.

We zien geen rare opsommingen van enorme aanbiedingen, of bonussen die “normaal gesproken 500 euro waard zijn, maar nu gratis zijn” of andere marketing technische mumbo jumbo. Het is een nette en gestructureerde salespage zonder beloftes die niet waargemaakt kunnen worden. Enkel een goede beschrijving wat je precies kunt verwachten als je de cursus aanschaft. Dat is in onze ogen erg gunstig. Wij houden van transparantie en je kunt aan de salepage zien dat dat bij Gitaartabs ook hoog in het vaandel staat.

Gitaartabs biedt op hun salespage drie smaakjes aan. Als je gitaar wil leren spelen, of je kunt het al en wil nog beter worden, dan kun je Gitaarles nemen. Het Gitaarles abonnement bevat een groot aantal lessen welke opgedeeld zijn in de volgende subcategorieën:

• Gitaarles voor beginners: Deze lessen bestaan uit drie niveaus. Elk niveau met een aantal lessen (10 of meer) waarbij je informatie krijgt over de onderdelen van een gitaar, welke gitaren er zijn. Hoe je tabs precies leest en hoe je een gitaar aanslaat. Daarnaast leer je basis akkoorden en uiteraard leer je je eerste liedjes al spelen. De lessen zijn voorzien van informatie en vaak een video waarin alles duidelijk door een ervaren gitarist uitgelegd wordt.

Gitaarles voor beginners

Gitaarles voor beginners

• Gitaarles voor amateurs: Ook dit onderdeel bestaat uit drie niveau’s. Je gaat hier dieper in op akkoorden, ritme, andere soorten van aanslaan en uiteraard wat moeilijkere liedjes. Ook begin je hier een start te maken met het leren van noten lezen.
  • Gitaarles voor gevorderden: In deze gevorderde lessen, ook bestaande uit drie niveau’s ga je verder in op akkoorden, meer variaties van akkoorden en de gedachte achter akkoorden. In de hoogste niveau’s krijg je een introductie in zelf muziek schrijven en het improviseren op de gitaar. Uiteraard zijn er in dit onderdeel weer een aantal liedjes die je mee kunt spelen, maar dan weer op een hoger niveau.
  • Gitaarles per muziekstijl: In dit onderdeel vind je weer nieuwe video’s met lessen per muziekstijl. Het zijn niet lessen van de bovenste drie onderdelen ingedeeld per muziekstijl, maar volledig andere lessen. Je vindt er lessen voor de volgende muziek stijlen: Pop, Rock en Metal, Blues, Blue Bossa, Funk en Soul.
  • Gitaarakkoorden leren spelen: Alle gangbare akkoorden komen hier voorbij en deze module gaat net wat dieper in op de akkoorden dan de lessen die in de normale gitaarles modules behandeld worden.

VideoPlayer met detail

VideoPlayer met detail

• Basgitaar leren spelen: Ook een gitaar en vaak is de basgitarist van de band de coolste ;). Met deze 12 lessen basgitaar heb je een aardig goede basis om basgitaar te spelen. In combinatie met de gewone gitaarlessen is het natuurlijk helemaal een fluitje van een cent.

Wil je geen gitaarles volgen, dan kun je kiezen voor het smaakje Protabs abonnement. Met dit abonnement krijg je toegang tot de zogenaamde Protabs. Bij een Protab zie je de bladmuziek van het hele nummer in een player waarmee je mee kan spelen en daarnaast nog als extra de muziekvideo die tegelijk afgespeeld wordt. Als er natuurlijk een muziekvideo beschikbaar is op Youtube uiteraard. Naast deze informatie waarmee het meespelen veel makkelijker wordt, worden er bij Protabs ook nog tips gegeven waar je op moet letten tijdens het spelen.

Beatles Protabs

Beatles Protabs

De muziek bibliotheek wordt relatief vaak geupdate met nieuwe liedjes en is ook behoorlijk uitgebreid. Natuurlijk heb je met Protabs ook toegang tot de liedjes waar iedereen toegang toe heeft. Deze zijn echter summier beschreven en bevatten geen player met de noten, akkoorden en vingerzettingen.
De bibliotheek met liedjes is vrij uitgebreid en bevat variaties van liedjes die volgens akkoorden beschreven zijn en liedjes die volgens tabs beschreven zijn. Of allebei natuurlijk.

Als derde smaak is er nog Alles in één. Dat is een combinatie van Gitaarles en Protabs en bevat eigenlijk alles wat op de website staat. Je krijgt met Alles in één ook toegang tot twee extra modules, namelijk:

• Riffs en Licks: In deze module komen een aantal riffs en licks aan bod die op basis van moeilijkheidsgraad gecategoriseerd zijn. Je hebt makkelijke, amateur, gevorderden en basgitaar riffs en licks. Elk niveau bevat er een aantal en van elke riff en lick wordt begeleid met wat informatie wie hem bedacht heeft, hoe je hem speelt (inclusief de noten en tabs in een player) en een aantal tips waar je op moet letten. Als je je afvraagt wat riffs en licks zijn: Wij moesten ook even zoeken, maar hierbij een redelijk begrijpelijke beschrijving : “Een riff is een repeterende serie noten (vaak meerdere tegelijk, maar dat hoeft niet) die doorgaans het hele couplet/refrein/nummer aanhoudt. Een lick is een riedeltje (b.v. aan het eind van elk couplet) dat dus wel terugkomt maar niet “drijvend” is voor het nummer (meer “kleurend”).”
  • Gitaar challenges: Deze challenges voeren je stap voor stap tot een doel, waarvan je de stappen 1 voor 1 moet voltooien. Sommige challenges zijn tijdgebonden, dus moeten op bepaalde dagen afgerond worden. Al met al een leuke manier om met een stok achter de deur gitaar te leren spelen.

Naast deze twee extra modules is de prijs van het Alles in één pakket een stukje gunstiger dan het los aanschaffen van Gitaarles en Protabs. Ideaal voor de zowel de beginners als de gevorderden, aangezien je naast je gewone lessen ook nog extra Liedjes en Gitaartabs kunt oefenen om nog beter te worden! In onze ogen is het complete pakket de beste keuze als je op je portemonnee let.

Wil je in contact komen met andere leden van Gitaartabs, dan kan dat ook via het Forum. Dit forum is overigens ook beschikbaar voor de gratis leden, dus als je ervaringen van andere gebruikers zoekt, kun je daar altijd nog eens een balletje opgooien ;).

Als je naar ervaringen met Gitaartabs gaat zoeken, kom je eigenlijk alleen maar positieve ervaringen tegen. De scores varieren van 4 tot 5 van de 5 sterren, wat erg hoog is. De reviews zijn allemaal voorzien van goede inhoud en echt negatieve ervaringen kunnen we niet vinden. Als we al wat vinden, dan gaat het over de werking van de website. De review met de minste inhoud en ook de laagste waardering is niet tevreden, omdat er een nummer van Vader Abraham niet te vinden is. De meeste ervaringen met een lage score zijn van deze strekking. Ze dachten dat er bij gitaartabs een bepaald liedje te vinden was, maar dat blijkt dan achteraf toch niet zo te zijn.

Andere kritische noten gaan over de website die, omdat hij zoveel informatie bevat, soms wat onoverzichtelijk kan zijn. Als er echter negatieve reviews zijn, dan zien we steevast een nette beleefde reactie met uitleg van Jan onder de review verschijnen. In dat opzicht kan je wel stellen dat Jan erg begaan is met zijn leden en kritiek ook ter harte genomen wordt. Dat hebben we wel eens anders gezien bij digitale cursussen!

De prijzen voor de verschillende abonnementen zijn te vergelijken met een streaming abonnement van Netflix, of Spotify. Het duurste abonnement kost €15,95 per maand en is een samenvoeging van twee onderliggende abonnementen, namelijk de Gitaarles van €9,95 en de ProTabs van €7,95. De prijzen zijn per maand en het abonnement is maandelijks opzegbaar. Ga je voor de package deal, dan ben je uiteraard iets goedkoper uit, maar je bent niet verplicht om ook de lessen te nemen als je al gitaar kunt spelen en als je alleen de Protabs wil, kan dat ook als los abonnement. Dit vinden we een pluspunt. Je hoeft namelijk niet meer af te nemen dan je nodig hebt.

Natuurlijk kun je de eerste maand proberen voor €4,95, waarna de opvolgende maanden de normale abonnementsprijs geldt. Vrij goedkoop dus allemaal. Als je dat tegenover een standaard ‘hands on’ muziekles zet ben je natuurlijk vele malen goedkoper uit dan per (half) uur een muziekdocent betalen waarvan je privé les of les in een klein groepje krijgt.

Het bijkomende voordeel is dat je zaken in je eigen tempo kun doen en lessen kunt blijven herhalen totdat je een ons weegt (als je dat wil), Zie dat nog maar eens voor elkaar te krijgen bij een gewone muziekdocent. Vooropgesteld ben je er natuurlijk nog niet met alleen het abonnement. Er komen nog wat extra kosten bij zoals bijvoorbeeld een Gitaar (je verwacht het niet) en wat andere bijbehorende zaken. Heb je die al eens in een opwelling gekocht, maar ben je nooit echt gestart met lessen, dan is dit natuurlijk kat in het bakkie.

Protabs is responsive

Protabs is responsive

Welk abonnement voor jou het beste geschikt is is natuurlijk aan jou. Als je de basis al hebt en op zoek bent naar inspiratie of nieuwe liedjes om te spelen, dan is ProTabs alleen natuurlijk voldoende en ben je voor minder dan een tientje per maand klaar. Wil je ook lessen erbij, dan zit je in onze ogen nog steeds voor een prima prijs bij gitaartabs.nl.

We hebben al een aantal cursussen voor gitaarles voorbij zien komen, maar geen een is zo compleet als Gitaartabs.nl. De lessen zijn duidelijk gestructureerd en je kunt zien dat overal aandacht aan wordt besteed. Kan er wat verbeterd worden, dan wordt dat ook gedaan. Je kunt aan alle kanten zien dat het door mensen gedaan wordt die ook echt een passie voor gitaarspelen hebben. Jan van der Heide heeft een goede zet gemaakt door een groot team van fanatieke gitaristen in te zetten om korte lessen te geven die voor iedereen goed te begrijpen zijn. Ben je een absolute beginner, dan kan je goed terecht bij Gitaartabs, want we geloven dat je binnen no time je eerste liedjes speelt op je gitaar.
Ben je echter al een gevorderde gitarist of ben je (vind je zelf) geen beginner meer, ook dan kun je prima bij Gitaartabs terecht. Er is ook voor de gevorderde gitarist nog prima uitdaging te halen uit de lessen en uiteraard zijn er nog de daadwerkelijke gitaartabs die ook een groot deel van de website beslaan. Hiermee kun je steeds nieuwe liedjes leren spelen.

De opzet van de website kan soms wat overweldigend zijn, want er is heel veel informatie te vinden, maar ook daar is aan gedacht. Er zijn verschillende secties op de website waar precies uitgelegd wordt hoe de website werkt en hoe en waar je kunt vinden wat je zoekt.
De lessen afzonderlijk zijn goed opgezet, duidelijk en goed te volgen. Het is natuurlijk een voordeel dat je de lessen in je eigen tijd kunt doen en dat je ze kan herhalen als zaken nog niet helemaal duidelijk zijn. Ben je dus op zoek naar een online Gitaarles waar je kunt beginnen, maar ook als gevorderde nog genoeg uitdaging kan vinden? Dan zit dat bij gitaartabs.nl wel snor!

P.S. We zullen ongetwijfeld nog een functie van Gitaartabs over het hoofd gezien hebben, maar dat komt omdat er zo ongelofelijk veel informatie te vinden is op de website.

• Is Jan van der Heide te vertrouwen?
  • Is Gitaartabs het geld waard, of niet?