Review: Online Drumcursus van onlinemuziekcursus.nl (Nick Silooy)

Onze vorige review ging over de online pianocursus van onlinemuziekles, maar we kregen onlangs ook een review copy van de drumles van onlinemuziekcursus.nl. Niet via de makers zelf, maar via andere wegen ;). Daarom konden we het niet laten schieten om ook hier een review over te schrijven. Iedereen zit wel eens te trommelen, of doet alsof hij een drumstel op tafel heeft staan. Laten we eerlijk zijn, toen we kleiner waren, waren de potten en pannen al de pineut en werden die gebruikt voor ons eigen denkbeeldige drumstel. Drummen is gewoon cool, maar zou het niet tof zijn als je ook daadwerkelijk weet waar je mee bezig bent als je een poging doet? Daarom zijn er natuurlijk muziekcursussen in het leven geroepen en bij onlinemuziekcursus.nl zijn deze, je raadt het al, online te volgen. De cursus pianoles was extreem gericht op beginners en in onze ogen redelijk storend gepresenteerd (zie hier de review). Is dat ook het geval bij de online drumcursus van onlinemuziekles.nl? Daar gaan we vandaag achter komen! Lees snel verder.

De verkoper van de cursus is B&J online. Het is een bedrijfje dat volgens de KVK verantwoordelijk is voor het verkopen van kennis producten via internet. Het is gevestigd in een woonhuis in Spakenburg waar ook een haringfileerderij en een kinderkleding(web)shop gevestigd is. Via de website Onlinemuziekcursus.nl zijn tot nu toe vier muziekcursussen te vinden, namelijk drummen, piano spelen, gitaar spelen en zang. De kvk en contact gegevens zijn goed vindbaar op de website en voor de online drumlessen hebben ze zelfs iemand weten te strikken die daadwerkelijk de drumlessen geeft.

Nick Silooy

Nick Silooy

Het is Nick Silooy en hij blijkt in het echte leven ook muziekles te geven. Niet alleen drummen, maar ook andere muziekinstrumenten. Hij speelt in een bandje waar wij nog nooit ven gehoord hebben, maar voor de kwaliteiten van Nick hoeft dat niet heel veel uit te maken. Tot nu toe dus weinig om je zorgen over te maken. De verkopende partij gebruikt echte namen en is relatief transparant. Zo zien we het graag.

Net als de salespage van de cursus piano spelen in onze vorige review, worden er op de salespage van de online drumcursus weinig beloftes gedaan die niet waargemaakt kunnen worden. Het enige dat we kunnen bespeuren dat ook meetbaar is, is dat je binnen enkele weken een goede basis aan drum vaardigheden opbouwt met de cursus. Verder zien we net als eigenlijk alle cursussen van onlinemuziekles.nl een overzicht van wat je elke les kunt verwachten en de standaard garantie van 14 dagen. In onze ogen tot nu toe nog weinig spannends, maar wat krijg je nou precies bij de cursus drummen?

Na het aanschaffen van de cursus krijg je via e-mail login gegevens voor het leden gedeelte van OnlineMuziekLes.nl. Hier heb je toegang tot 16 lessen in videoformaat. De video’s duren gemiddeld zo’n 7 tot 8 minuten en behandelen een kort ritme waarbij verschillende onderdelen van het drumstel ingezet worden. De opbouw van de cursus is prima voor een beginnerscursus. Je leert met hele kleine stapjes per les om een bepaald ritme te spelen. De video’s zijn van goede kwaliteit en Nick Silooy heeft een fijne manier van communiceren. (in tegenstelling tot de kinderspreekbeurt bij de online pianoles). Bij de 16 lessen ontvang je ook een PDF document van 18 pagina’s. Hier staan de ritmes die per les gebruikt worden kort in beschreven. Denk hierbij aan een paar regels per les, dus in principe had dit ook bij de les onder de video kunnen staan. Er is echter gekozen voor een “lesboek”, zodat het lijkt alsof je meer waar krijgt voor je geld ;).

Leden gedeelte

Leden gedeelte

Zoals gezegd is de cursus prima te volgen. Het is een echte beginnerscursus en daar zit in onze ogen ook het probleem. Om de cursus te volgen heb je beschikking nodig over een drumstel en het niveau van de cursus is voor dusdanige beginners dat we niet het idee hebben dat je eerst een drumstel gaat kopen om vervolgens op les te gaan. Als je überhaupt al een drumstel in huis hebt staan en niet gebruik maakt van een drumstel in een muziekschool (op Arnhem of Utrecht Centraal staat een piano en geen drumstel), is de kans groot dat je weinig aan deze cursus hebt. De meeste onderwerpen die behandeld worden in deze cursus heb je dan al onder de knie. Als je echter wel de beginner bent die wat aan deze cursus heeft, heb je waarschijnlijk geen drumstel en heb je niets aan deze cursus.

We kunnen maar een paar reacties vinden over de online drumcursus van onlinemuziekles.nl. Deze vinden we terug op drumfora en zijn over heet algemeen positief. De kwaliteit, de opbouw en de prijs worden goed gevonden. Het niveau van de cursus is echter specifiek voor beginners lezen we. Daar kunnen wij ons wel in vinden. De opbouw is inderdaad goed en ook de prijs ervaren wij als laag in vergelijking tot andere cursussen.

De prijs van de online cursus drummen is €47,- euro. Dit vinden we een prima bedrag. De video’s zijn duidelijk te volgen en we geloven ook echt dat je voor dat geld een prima beginnerscursus te pakken hebt. De cursus is vrij compleet. Video’s een werkboek en de mogelijkheid om vragen te stellen. Je kunt de cursus in je eigen tijd doen en dan voor de prijs van een één of twee lessen op een muziekschool krijg je er 16 waarmee je zelf aan de slag kunt. Als we de prijs van deze cursus afzetten tegen andere muziek cursussen is deze cursus relatief goedkoop. Vaak zien we prijzen van €80 tot €100 euro.

De Online Drumcursus van onlinemuziekles is ongetwijfeld een goede cursus als je wil leren drummen en geen ervaring hebt. De cursus is duidelijk van opbouw en ook de docent, Nick Silooy, weet de stof goed over te brengen. De 16 lessen van een aantal minuten zijn voor de prijs prima te noemen en de video kwaliteit is prima. Het is een echte beginnerscursus en daar zit dan ook gelijk het probleem. Als beginner heb je vaak geen beschikking tot een drumstel, tenzij je in een muziekschool zit. Daar kan je dan net zo goed les gaan volgen, want we hebben het idee dat je daar toch net even wat meer leert dan met deze online drumcursus. Het professionele lesboek waarover op de salespage gerept wordt, is niet noemenswaardig en dat geeft een beetje de trend voor deze online cursus. De inhoud is net te weinig om er echt wat van te leren hebben we het idee. Ben je al een tijdje aan het drummen en wil je wat meer kennis opdoen over wat je nou aan het doen bent? Dan kun je deze cursus prima links laten liggen. Ben je beginner en heb je toevallig in een opwelling een drumstel gekocht? Dan en alleen dan is deze cursus geschikt voor jou.

• Is Nick Silooy te vertrouwen?
  • Is Nick Silooy een oplichter?
  • Is de Online Drumcursus van onlinemuziekcursus.nl het geld waard, of is het oplichting?