Review: Fit Chef (Mark van Oosterwijck)

Nieuwjaar!! Tijd om je prijs bij de staatsloterij te checken en iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen. Daar begint het mee in ieder geval. Het is ook de tijd voor goede voornemens en één die 80% van de Nederlanders heeft is afvallen. Dat buikje mag best wat minder en die dikke bovenbenen? Ja die moeten ook maar verdwijnen. Tijd voor een sportschool abonnementje dat over drie maanden in een slapend lidmaatschap verandert en vergeet je dieet niet. Of ten minste de aanpassingen op je dagelijkse voeding, waarmee jij natuurlijk het nieuwe jaar fit gaat worden. In de trend van de koolhydraatarme recepten en recepten zonder toegevoegde suikers hadden we de vorige keer een review over het 50 dagen koolhydraatarm plan van Niels Bosman. De conclusie daarvan was dat het meer een kopie was van anderen en niet veel nieuws toevoegde. Vandaag hebben we het boek FitChef van Mark van Oosterwijck in onze review. We kennen hem al van Vet Verliezen die we eerder gereviewed hebben. Is FitChef van dezelfde kwaliteit als zijn eerdere product? We gaan daar snel achter komen!

Mark van Oosterwijck maakt het ons als één van de weinige verkopers van gereviewde producten wel heel gemakkelijk. Ten eerste heeft hij netjes alle informatie over zichzelf en zijn bedrijf op zijn salespage vermeld staan. Dat zien we eigenlijk nooit en alleen daarom al verdient hij een pluim ;). Zoals eerder te lezen was in onze review van Vet Verliezen 1.0, is Mark een ervaringsdeskundige. Hij heeft niet direct een opleiding in sport en voedingsleer (businesschool), maar heeft zelf wel veel ervaring op het gebied van gezonden voeding en sport. We kunnen dus spreken van iemand die schrijft over zijn passie. Hij is eigenaar van een weblog drogespieren.nl waar hij zijn visie op en tips over voeding, beweging en gezondheid deelt. Als we op die informatie af moeten gaan, weet hij waar hij het over heeft. Transparantie lijkt bij Mark hoog in het vaandel te staan. Zelfs een mogelijkheid tot het indienen van klachten wordt niet geschuwd op de salespage. Dat zint ons wel.

Mark van Oosterwijck

Mark van Oosterwijck

Op de salespage worden niet veel claims gedaan die op je gevoel inspelen. Eigenlijk zijn we dat wel gewend van de producten van mark van Oosterwijck. De salespage bevat enkel een paar opsommingen van wat het boek inhoudt. Elk recept bevat naast de ingrediënten ook de hoeveelheden koolhydraten, vetten en eiwitten en de recepten bevatten die in de juiste verhoudingen voor jou om gezond en fit te te maken. Er wordt weinig over kilo’s afvallen gerept. Geen verhalen over fantastische resultaten met betrekking tot kilo’s verliezen. Zoals het kopje No Nonsense Info al zegt op de salespage krijg je antwoorden op een aantal belangrijke vragen. De titel No Nonsense slaat trouwens ook op de inhoud van de salespage, want daar kunnen we geen enkele belofte ontdekken die niet waargemaakt kan worden. Ja misschien de belofte dat als je voor 21:00 besteld, het boek de volgende dag in huis is. Dit kan misschien nog een keer fout gaan als de postbode (externe partij) zich verslaapt ;). Niets verder op aan te merken vanaf onze kant dus 🙂

(Gebruik kortingscode 5555 voor 5 euro extra korting op Fitchef)

Sinds lange tijd is er weer eens een fysiek boek in een review. Jawel, dat wil dus zeggen dat het boek Fitchef niet digitaal te krijgen is, maar dat je het boek gewoon thuis door de brievenbus gedrukt krijgt. Je moet er wel even op wachten (voor 21:00 besteld, de volgende werkdag bezorgd), maar dan heb je ook wat. Het is een net verzorgde hardcover dat 240 pagina’s telt. Deze 240 pagina’s zijn onderverdeeld in de volgende onderwerpen: Algemene informatie over de methode die gehanteerd wordt (wat meer eiwitten en wat minder tot geen geraffineerde suikers eten). Vervolgens heb je de beschikking over een advieslijst voor de boodschappen. Daarna volgen er 105 reepten verdeeld over Ontbijt, Lunch, Diner, Snacks, Smoothies en Soepen. Elk recept bevat zoals het hoort een lijst met ingrediënten en een bereidingswijze. Wat we niet vaak bij andere receptendoeken zien, maar wat bij de recepten in Fitchef wel aanwezig is, is de verdeling in macronutriënten (vet, eiwitten en koolhydraten) en een mogelijke tip om bepaalde ingrediënten te vervangen. Zo kan je sommige gerechten helemaal suikervrij maken door een paar elementen te vervangen. Erg handig! Het boek is leuk en kleurrijk vormgegeven en de recepten worden duidelijk en begrijpelijk beschreven. Er worden geen rare en dure ingrediënten gebruikt en eigenlijk kunnen we wel stellen dat Mark “superfood” een vies woord vindt. En vieze woorden horen niet thuis in een receptenboek, net als superfoods overigens ;). Dat wil zeggen: Superfoods horen niet thuis in een receptenboek als je de recepten betaalbaar wil houden. Dat is mark van Oosterwijck in ieder geval goed gelukt. De recepten zijn eenvoudig, smakelijk en betaalbaar. Daardoor zijn ze goed in te zetten in het dagelijks leven en kan het vervangen van een paar maaltijden per week voor de maaltijden uit Fitchef al een slok op een borrel schelen bij het afvallen.

Fit Chef

Fit Chef

Als we recensies van andere klanten zoeken komen we over het algemeen behoorlijk wat positieve reacties tegen. Het boek ziet er goed uit, de recepten zijn goed te maken en smakelijk en ook de extra informatie die in het boek behandeld wordt, wordt als waardevol ervaren. Wat wel als negatief ervaren wordt, is dat de informatie en tips over gezondheid lukraak door het boek heen staan en niet alles netjes in een paar hoofdstukken samen gebundeld is. Ook het feit dat het boek eigenlijk meer voor sporters is, wordt door sommigen als een negatief punt gezien,

De prijs van het boek is €37,95. Dit is inclusief verzendkosten en net als de prijs van het vorige e-book van Mark Oosterwijck, vinden we dat iets aan de hoge kant. Het verzenden van een boek als deze kost je ongeveer 5 euro (inclusief verpakking). Het klopt dat het drukken van een fysiek boek met de kwaliteit papier als deze (en hardcover) wat meer kost dan het produceren van een simpel e-book. We vinden persoonlijk echter dat de prijs van een fysiek boek als deze niet echt de €25,- euro hoeft te overstijgen. Maar goed 🙂 Je kunt uiteraard zelf kiezen of je het de €37,95 euro waard vind. Het is in ieder geval een mooi vormgegeven boek dat prima in je kast zal staan (en hopelijk ook vaak genoeg open ligt op je aanrecht tijdens het koken).

Wil je het nieuwe jaar fitter en gezonder in gaan, dan is Fit Chef van Mark Oosterwijck een goede aanvulling op je boekenkast of je aanrecht. Hoewel fit worden en afvallen niet alleen met recepten kan (niet volledig) en de doelgroep van het boek van Mark toch wel een persoon is die sporten niet verafschuwd, geloven we wel dat de recepten er voor kunnen zorgen dat je verstandiger met je voeding om gaat. De kennis en weetjes die in het boek gedeeld worden, zijn makkelijk toepasbaar en eigenlijk ook vrij logisch. Alleen zal jij ze waarschijnlijk nog niet toepassen. Hoe je het ook wendt of keert is voeding een belangrijk deel van het gezond zijn. Als je veel sport, maar je voeding is niet op orde, dan kun je het wel shaken. Andersom natuurlijk ook. De recepten uit Fit Chef zijn voor iedereen toepasbaar, maar natuurlijk nog beter in te zetten voor iemand die bewust met zijn voeding om wil gaan en zijn voeding naast het sporten wil perfectionaliseren. Al met al een prima product, maar we hadden ook niet anders verwacht van Mark van Oosterwijck.

• Is Mark van Oosterwijck te vertrouwen?
  • Is Mark van Oosterwijck een fraudeur?
  • Is Fit Chef het geld waard, of is het oplichting?